Beoordeel makkelijk het risico op slikproblemen bij uw kind
Huidige gedrag
Slikproblemen
Gevolgen
Deze tool is gebaseerd op de PEDI-EAT-10, een kindgerichte versie van de ‘inventarisatielijst voor eten’ (Eating Assessment Tool). De tool helpt u om te beoordelen of uw kind moeite heeft met slikken. Denk bij het beantwoorden van iedere vraag terug aan een typerende periode van één maand (bijvoorbeeld afgelopen maand) en selecteer het getal dat uw kind het beste beschrijft.
“0” betekent geen probleem, “4” betekent een ernstig probleem.
0
Geen probleem
1
2
3
4
Ernstig probleem
Elke vraag beschrijft een probleem maar dit betekent niet dat elk kind dit probleem ook heeft. Als uw kind het beschreven probleem niet heeft, kies dan 0 wat betekent “geen probleem”, in andere woorden: mijn kind heeft dit probleem niet. Als uw kind het probleem wel heeft, scoor dan de ernst van dat probleem met een cijfer tussen de 1 en 4.
Het gebruik maken van deze tool staat niet gelijk aan een medische beoordeling en vervangt het onderzoek van een zorgprofessional niet. Deze tool respecteert het beleid ten aanzien van de privacy van uw data en geheimhouding. De tool is ontwikkeld in samenwerking met Numan Demir en Selen Serel Arslan. De Nederlandse vertaling werd samengesteld door dr. Karen van Hulst (Radboudumc Amalia kinderziekenhuis), drs. Floor van der Klift (Merem Medische Revalidatie) en drs. Lynn Orriëns (Radboudumc Amalia kinderziekenhuis), met toestemming van de originele auteurs.
Houd er rekening mee dat dit een vertaalde tekst is. De originele versie van de PEDI-EAT-10 is beschikbaar in het Engels. De Nederlandse versie van de PEDI-EAT-10 is nog niet gevalideerd. Indien deze versie gebruikt wordt voor onderzoeksdoeleinden zal dit vermeld moeten worden.
*Referenties
Serel Arslan S, Demir N, et al. The Pediatric Version of the Eating Assessment Tool: a caregiver administered dyphagia-specific outcome instrument for children. Disabil Rehabil. 2018;40(17):2088-2092.
Serel Arslan S, Kılınç HE, Yaşaroğlu ÖF, Demir N, et al. The pediatric version of the eating assessment tool-10 has discriminant ability to detect aspiration in children with neurological impairments. Neurogastroenterol Motil. 2018;30(11):e13432.